12 prangende vragen aan Jenny, de Sustainability Director van Monki

Recent haalde ik het nog aan in de 'Op Wandel' podcast van Dorien: de duurzame kledinglabels die we vandaag kennen, ontstonden vrijwel allemaal vanuit de gedachte 'om een bepaalde problematiek op te lossen' en/of 'om het beter te doen dan de talrijke fast fashionketens'. Ook conventionele modemerken nemen het woord duurzaamheid de laatste jaren meer en meer in de mond. Van mijn doelpubliek krijg ik dan ook geregeld volgende vraag: "hoe kan een internationaal fast fashion merk als Monki ooit duurzaam zijn? Dat zijn twee elementen die elkaar tegenspreken, toch?".

Het klopt dat fast fashion merken (het woord geeft het tenslotte zelf al prijs) allesbehalve vanuit een eco-vriendelijke mindset vertrekken. Het klopt ook dat niet elke marketingcampagne een even duidelijk beeld schept en het is goed dat we onszelf kritische vragen blijven stellen, maar tegelijkertijd moeten we de ogen en oren openhouden voor merken die wel een effort blijken te doen. Grote ketens bereiken met hun duurzaamheids-boodschappen een massa traditionele consumenten die over het algemeen niet op de hoogte zijn van de negatieve impact op mens en milieu. Dit verhoogt het bewustzijn rond deze problematiek, die oh-zo-nodig is. En dat feit kunnen we natuurlijk niet afstraffen.

Eén ding is zeker: bijna alle modegiganten hebben vandaag nog een hele weg af te leggen. De bewuste consument verwacht van hen dat ze hun hele businessmodel omgooien, maar de grote modemerken moeten vooral concrete doelen stellen. Een transparante communicatie is van essentieel belang. Niemand heeft baat bij een merk dat duurzaamheid van de daken schreeuwt maar het niet tot in het diepste van hun ziel wil integreren. Onlangs kon ik de Sustainability Director van internationale modegigant Monki strikken voor een interview, gezien ze zichzelf ook op de kaart zetten als merk dat een verschil wil helpen maken. Hoewel die radicale transformatie niet evident is. Zelf ben ik een nieuwsgierige ziel en absolute voorstander van een open dialoog. Vandaar, een gesprek met Jenny Fagerlin!

Vertel ons iets over jezelf, Jenny.

Jenny: Ik vertel je graag wat over mijn achtergrond die mij naar mijn huidige functie als Sustainability Director bij Monki heeft gebracht. Al meer dan 10 jaar werk ik rond duurzaamheid bij de H&M Group en heb ik wereldwijd teams geleid in al onze productiemarkten waaronder Hong Kong, Bangladesh en India. Daarnaast maakte ik deel uit van de H&M Group's living wage roadmap, de strategische samenwerking met de Global Union, Better Work en meer. Vandaag sta ik aan het hoofd van Monki's wereldwijde actieplan om de Sustainability Development Goals (SDG's) van de United Nations te behalen. Meer specifiek: SDG 5 'Gendergelijkheid' en SDG 12 'Duurzame consumptie en productie'. Ik woon vandaag met mijn gezin in Göteborg (Zweden) waar het hoofdkantoor van Monki is gevestigd.

Wat betekent duurzaamheid concreet bij Monki?

Eline: Sta me toe kort uit te leggen vanwaar deze vraag exact komt. In de loop der jaren ondervond ik meermaals dat ‘duurzaamheid’ een echt containerbegrip is en gemakkelijk verkeerd kan worden geïnterpreteerd door de consument.

Jenny: Als we het over duurzaamheid hebben, verwijzen we naar acties en gebieden die zich richten op en bijdragen aan de ontwikkeling en het stimuleren van verandering binnen de industrie, voor zowel de planeet als voor de mensen. We willen niet enkel erkend worden voor onze trendy collecties en sisterhood values, maar ook voor onze moedige inspanningen en bewuste initiatieven op dit vlak. Ons doel is het gebruik van betere materialen in alle producten, om zo uiteindelijk enkel gerecycleerde of andere duurzame materialen te gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn enerzijds ons jeansassortiment gemaakt uit 100% gecertificeerd biologisch katoen alsook onze badkleding vervaardigd uit gerecycleerd polyester en polyamide.

Wist je dat...
"Sinds 2018 is álle katoen dat we bij Monki gebruiken 100% duurzaam ingekocht. Verder bieden onze winkels ook kleding- en textielrecycling aan, worden al onze winkels en kantoren aangedreven door hernieuwbare energie en is ons uiteindelijke doel om klimaatpositief te worden", aldus Jenny.

Monki's doelgroep is vrij jong, nietwaar? Dagen zij jullie uit op het gebied van eerlijke productie en ecologie of is het vica versa?

Jenny: Onze typische klant is een vrouwelijke twintiger, maar we verwelkomen iedereen, ongeacht leeftijd of geslacht. We ervaren onze klanten als een gemeenschap van goed geïnformeerde, zelfverzekerde en nieuwsgierige jonge mensen, die weten wat ze willen en hoe ze zichzelf geportretteerd willen zien. Ze dagen ons inderdaad uit om beslissingen uit te leggen en we gaan rechtstreeks met onze gemeenschap in gesprek. We waarderen dit echt en werken actief aan een eerlijke dialoog. We luisteren en verbeteren. De vraag naar duurzaamheid en transparantie komt voortdurend van onze gemeenschap, maar ook intern is het streven naar een meer planeetvriendelijke mode-industrie hoog.

© Monki

Monki introduceerde zopas hun Green Machine, om circulaire collecties op de markt te brengen. Wat doet deze machine exact?

Jenny: De Green Machine is een systeem speciaal gemaakt om gemengd textiel te recyclen. Gemengd textiel is textiel dat niet uit één materiaal bestaat, maar van meerdere materialen is gemaakt. Dit is het meest voorkomende type textiel in de wereld. Wanneer je naar het etiket van je kledingstukken kijk, zul je je snel realiseren dat veel kledingstukken uit gemengde materialen bestaan. Deze zijn veel moeilijker te recyclen omdat je verschillende vezels van elkaar moet scheiden. De Green Machine doet precies dat, het is speciaal ontworpen om polyester te scheiden en te recupereren van blends, omdat het ’s werelds meest voorkomende textielvezel is.

Hoe realiseert de Green Machine dit eigenlijk?

Jenny: De machine maakt gebruik van warmte, water, druk alsook een groene chemische stof die de vezels scheidt zodat ze kunnen worden teruggewonnen. Het haalt ook de kleur van de stof eruit, wat betekent dat je eender welke stijl kan recycleren. Het systeem is volledig closed loop, wat betekent dat we het water, de warmte en de groene chemische stof voortdurend terugwinnen. De Green Machine is ontwikkeld om een oplossing te bieden in de ware zin van het woord. De gerecyclede polyestervezels die uit de Green Machine komen worden geweven tot garen en gebruikt voor nieuwe kledingstukken, zoals het geval was voor onze circulaire collectie.

Wist je dat...
In 2017 bereikten onderzoekers in Japan een mijlpaal toen ze een hydrothermische methode ontdekten die de potentie heeft om het spel volledig te veranderen. Jenny lichtte het hierboven al toe, maar in dit artikel van Innovation in Textiles lees je nog meer over het ontstaan en de missie binnen HKRITA (Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel).

© Monki

Kun je ons iets vertellen over de herkomst van de kledingstukken die in de machine terechtkomen? Komt alles voort uit de kleding- en textielrecycling uit jullie eigen winkels?

Jenny: Voor de eerste collectie die met de Green Machine is gemaakt, is het originele materiaal afkomstig van het kledingverzamelcentrum van HKRITA. Na de volledige installatie van de Green Machine bij een van onze belangrijkste leveranciers, zal het kledingafval uit verschillende bronnen komen. Zowel van pre-consumer als post-consumer afval.

Circulaire mode klinkt top. Al kan ik me voorstellen dat de bewuste consumenten onder mijn lezers zich afvragen of de items 100% circulair zijn? Van knopen tot kledinglabels… Hoe ver gaat Monki hierin?

Jenny: Deze collectie bestaat uit 100% circulaire elementen. Het joggingpak heeft geen knopen of ritssluitingen, maar zoals je zei zijn de versieringen in een kledingstuk belangrijk om mee te nemen bij het plannen van een circulaire collectie. Mocht je interesse hebben, neem zeker eens een kijkje in onze denim collectie, waar we hard werken om ervoor te zorgen dat de afwerkingen (ritsen, knopen en labels) worden gerecycleerd.

© Monki

Zijn jullie van plan de Green Machine in de nabije toekomst op een nog grotere schaal uit te rollen en al jullie collecties te produceren vanuit deze circulaire visie?

Jenny: Ja, absoluut! We zijn van plan om in het komende jaar nog een extra systeem te realiseren, met als doel de productie in het najaar van 2021 op te schalen. We willen deze nieuwe Green Machine technologie gebruiken voor de komende collecties. Dit is een stap in het bereiken van onze doelstellingen om volledig circulair te worden en alleen nog maar gerecycleerde of andere duurzame materialen te gebruiken.

Wat zijn de grootste uitdagingen waar Monki voor staat in het proces om een duurzamer merk te worden?

Jenny: De broodnodige transformatie voor de mode-industrie vereist dat beleidsmakers, belanghebbenden uit de industrie en innovatie-ondernemers samenwerken. Dit kost tijd, wat echt héél frustrerend kan zijn. Maar het is belangrijk om een stap tegelijk te blijven zetten en ervoor te zorgen dat alle ondernomen acties bouwstenen zijn voor het grotere doel. Daarom willen we dat het innovatieproces transparant is en geloven we dat door de wereld te laten zien wat we doen de mogelijkheden en alles wat we leren sneller door de hele industrie kan worden geabsorbeerd.

Aangezien een bewuste mindset en 'consuminderen' deel uitmaakt van die missie… Hoe inspireren jullie de jonge, en misschien wel kwetsbaardere, doelgroep hieromtrent?

Jenny: We willen onze doelgroep het gevoel geven dat ze een actieve rol kunnen spelen in de toekomst van duurzame mode. We leren onze klanten voortdurend dat er veel dingen zijn die we allemaal kunnen doen om bij te dragen. Het gebruik van grondstoffen zoals energie, water en de levensduur van het kledingstuk gaan omlaag via de manier waarop we thuis voor onze kleding zorgen. Via onze social media kanalen delen we allerhande tips en in onze (virtuele) winkels proberen we echt wel te communiceren met onze gemeenschap.

© Monki

Zoals je eerder al zei: Monki's doel is om tegen 2030 alleen nog maar gerecycleerde of duurzame materialen te gebruiken. Denk je dat dit ambitieus genoeg is in een industrie die verantwoordelijk is voor een - niet te onderschatten - impact op onze planeet?

Jenny: We geven er om lief te zijn voor de wereld en de mensen die hierin leven – en dit betekent dat we ons bedrijf duurzamer moéten maken. Er is geen andere keuze. In feite is het ons doel om onze voetafdruk sneller te verkleinen dan de 1,5°C-doelstelling die is vastgelegd in het VN-Akkoord van Parijs. We houden van een uitdaging, en we willen de eerste zijn die het goede voorbeeld geven in Parijs.  Hoe we daar zullen komen?

  • Produceren wat we verkopen en dus zo weinig mogelijk afval realiseren. Bij Monki willen we alleen producten produceren waar onze klanten van houden en die ze willen kopen.  

  • De levensduur van producten verlengen. We willen dat onze producten worden gebruikt, worden hergebruikt - zo lang als kan!

  • De kringloop sluiten door middel van recycling, upcycling en innovatief design. Dat betekent dat onze producten zo moeten worden ontworpen en ingekocht dat ze weer in onze toeleveringsketen kunnen worden geplaatst en tot nieuwe producten kunnen worden gerecycled.

  • We zijn - zoals eerder vermeld - toegewijd aan het gebruik van betere materialen in al onze producten. Dit omvat niet enkel de collecties uit biologisch katoen of gerecycleerde materialen, maar we gebruiken ook merkloze tassen en dozen voor onze online bezorgpakketten. Die zijn gemaakt van gerecycled papier dat 100% recycleerbaar en afbreekbaar is.

  • Onze winkel bieden kleding- en textielrecyclingprogramma's aan en zullen dat ook blijven doen. Al onze winkels en kantoren worden overigens aangedreven door hernieuwbare energie.

Ik zou echt eeuwig kunnen doorgaan, want ik heb nog zo veel vragen. Maar het is tijd om af te ronden en naar de toekomst te kijken. Welk ethisch of eco probleem gaat Monki de komende 5 jaar veranderen of oplossen?

Jenny: We labelen al onze kledingstukken met zorg en werken aan een doel om alleen gerecycleerde of duurzame materialen te gebruiken. En we zijn het nog over een ding eens: iedereen verdient een eerlijk loon en een veilige werkomgeving. Als we het woord ‘duurzaam’ in de mond nemen, houdt dit ook sociale duurzaamheid in, die ingaat op zaken als: eerlijke werktijden, lonen en normen, en vrijheid van vereniging. We houden onze fabrieken en leveranciers zo nauw als kan in de gaten om ervoor te zorgen dat ze aan onze normen voldoen, anders werken we gewoonweg niet met hen samen.

We zijn voorzichtig voordat we een werkrelatie aangaan en zetten ons in om langdurige relaties op te bouwen met onze partners die ons respect voor mensen en het milieu delen en die bereid zijn met ons samen te werken om hun praktijken te verbeteren. Daarnaast zijn lonen een prioriteit in onze duurzaamheidsagenda en onze visie is dat alle werknemers in de textielindustrie een loon moeten verdienen waar ze van kunnen leven – ongeacht wie ze zijn en waar ze werken. Dit is de basis van onze Fair Living Wage Strategy en het staat ook vermeld in onze Sustainability Commitment.  

Tip: ook Knack Weekend had een gesprek met Jenny Fagerlin. Het interview van journaliste Lotte Philipsen schijnt het licht op enkele andere problematieken, waaronder microplastics en de werkomstandigheden in buitenlandse fabrieken. Hier vind je het artikel. Het lezen waard!

Een vraag om af te sluiten op een meer persoonlijke noot! Kun je je 3 beste tips meegeven voor een betere en weldoordachte garderobe?

  • Eerst en vooral minder wassen, koeler wassen en minder wasmiddel gebruiken. Dit heeft gevolgen voor het milieu, maar ook voor de kwaliteit van je kleding. Door minder te wassen (en te strijken) verleng je de levensduur van een kledingstuk.

  • Verleng de levensduur van je kleding door ze te repareren of te upcyclen.

  • Geef je kleding een tweede leven bij familie, vrienden of kennissen. Zeker wanneer je een kledingstuk in kwestie al meer dan 5 maanden niet hebt gedragen. Organiseer bijvoorbeeld een ruilevenement of een rommelmarkt. Vraag misschien ook aan je zussen of moeder om eens in hun garderobe te snuisteren en ervoor te zorgen dat hun ongedragen kleding alsnog wordt gebruikt.

Jenny, hartelijk dank voor je tijd. Wat ik persoonlijk het mooist om weten vind, is dat Monki's doelgroep actief in dialoog wilt gaan en zelf vragende partij is. Jullie kopers verwachten stap voor stap betere processen en eisen een zo transparant mogelijke communicatie. De materiaalkeuze en productiewijze kiezen jullie, de grote merken, nog steeds zelf en het is natuurlijk aan jullie om de uiteindelijke verantwoordelijkheid op te nemen. Al kan de consument jullie wel degelijk de juiste richting wijzen en de extra push geven. Samen geraken we er, toch?!

Lieve lezers. Hoewel we maar een kleine vis in de grote zee lijken, allen tezamen hebben we meer impact dan je denkt. Ben jij vandaag nog geen duurzame modeshopper? De volgende oefeningen zijn leuk om uit te voeren én om zo bij te leren over de mode-industrie:

  • Kijk eens naar het etiket van de kledingstukken in je garderobe. Zo maak je kennis met het land van afkomst en het materiaal waaruit het werd gemaakt. Beide aspecten kunnen (alarm)belletjes doen rinkelen óf je aangenaam verrassen.
  • Zodra de winkels terug open mogen: stel gerust eens wat vragen aan de verkoper of verkoopster van je favoriete modewinkel. Ik ben er zeker van dat er nog veel onduidelijkheden zijn wat betreft je lievelingsmerk.

Lees ook eens het artikel 'hoe herken je een fast fashion merk' om meer te weten te komen over hun werkwijze en strategieën.

Liefs,
Eline

Vorige
Vorige

6 x duurzame geschenken bij lokale ondernemers

Volgende
Volgende

(H)eerlijk slapen met Yumeko