Borrenberghs, jong Belgisch modelabel met een missie

Lokale labels. Die zitten net wat sneller in je hart, toch? Dat is bij mij alleszins het geval. Vandaag laat ik je kennismaken met een Limburgs, duurzaam modemerk: Borrenberghs. Ik leerde de jonge oprichtster en creatieveling Tessa een aantal jaren geleden kennen via sociale media, via een bevriende fotografe. Toen wist ik al dat ik haar in de gaten moest houden en we hielden elkaar geregeld op de hoogte!

Tessa Borrenberghs besloot in 2018 een platform te creëren om haar persoonlijke stijl uit te drukken en iedereen een kijkje te geven in haar droomwereld. In 2020, verre van het makkelijkste jaar, lanceerde ze officieel haar Belgisch duurzaam modemerk. In haar voortdurende zoektocht naar vernieuwing, maakte ze in haar drukke planning een gaatje voor een digitaal interview. Een gesprek met Tessa!

7 vragen aan de jonge, inspirerende vrouw achter Borrenberghs

1. Hi! Vertel eens, voor wie je nog niet kent: wie is Tessa, de oprichtster en creatief brein achter Belgisch modelabel Borrenberghs?

Mijn naam is Tessa Borrenberghs en ik ben een bezige bij.Naast het oprichten van een eigen modelabel help ik andere modebedrijven om over te schakelen naar een duurzamer business model. En samen met mijn schoonvader beheer ik La Cucina di Giuseppe. Hij is de kok en ik verzorg het creatieve luik. Dat lijkt iets volledig anders dan mode, maar ik houd me over het algemeen graag bezig met bedrijven organiseren, structureren, vernieuwen, innoveren en hun strategieën vernieuwen. Een soort van project manager, zoals mijn mama.

Mijn grootste bezigheid is vandaag mijn eigen merk: Borrenberghs. Een Belgisch en duurzaam modebedrijf dat tussen couture en ready to wear balanceert. Mijn ontwerpen zijn relatief neutraal, maar ik gebruik speciale technieken of ongewone silhouetten zodat mijn kledij er in het dagelijkse leven uitspringt. De focus ligt voornamelijk op het tijdloosheid, vrouwelijkheid en het 'product-life' van de kleding die ik ontwerp. Alles wordt op een ethisch verantwoorde manier gemaakt. Vandaag nog door mezelf, vanuit mijn thuis en binnenkort vanuit een Belgisch atelier. Uiteraard onder dezelfde, goede omstandigheden.

2. Je bent al lang gepassioneerd door mode. Waar is het begonnen en hoe is je label tot stand gekomen?

Al 13 jaar lang ontwerp en maak ik kleding. Je kan wel zeggen dat ik redelijk vroeg aan de slag ben gegaan met een naaimachine. Toen ik in 2020 afstudeerde van mijn opleiding 'Master Product Design' wist ik dat ik weer een stapje dichter bij mijn droom was. Het initiële plan was trouwens om na mijn opleiding te gaan werken, 20.000 euro bij elkaar sparen en dán te starten met mijn kledingzaak. En toen stak de coronapandemie op, en daarbij gepaard ook de enorm grote vraag naar mondmaskers. Ik dacht: dit is mijn kans om te springen.

Et voilà, zo startte ik mijn one-woman-show - iets vroeger dan gedacht - in een slaapkamer van 12m2 in mijn ouderlijke woning. Momenteel ben ik op een punt gekomen dat ik het niet meer alleen kan. Ik ga binnenkort een atelier huren en een stagiair aannemen. De kledingstukken zullen geproduceerd worden door een klein atelier in Leuven.

3. Borrenberghs is een bewust duurzaam label. Wat was voor jou het moment om hier voluit voor te kiezen?

In mijn eerste masterjaar moesten we op zoek naar een stageplek. Ik was aangenomen bij een kledingbedrijf in LA, Berlijn, Kopenhagen en België. Hoewel LA wellicht spannend klinkt, moést en zou ik in Kopenhagen op stage gaan. Ik legde mijn liefde voor deze stad al eens bloot via een artikel in Sjiek Magazine; het is mijn tweede thuis. In Kopenhagen denkt men vooruit, zijn ze innovatief, hun manier van werken is aangenaam én ik voel me er veilig. Hier in België heb ik meermaals het gevoel gehad dat ze voor iedere oplossing een probleem zoeken - in plaats van vica versa. Ik kan trouwens niet wachten om terug te keren, gezien ik er goede vrienden heb gemaakt. En als ik wild mag dromen, hoop ik er mijn eerste fysieke winkel te openen, zodat ik er geregeld naartoe kan reizen.

Oké, even terug naar mijn stage bij Underprotection: een duurzaam lingeriebedrijf. Daar heb ik enorm veel bijgeleerd. Voornamelijk over de verschillen tussen fast en slow fashion. Al snel werd me duidelijk dat fast fashion absoluut géén piste was voor mijn eigen modelabel. De grootste les? Fast fashion is een complete misconceptie is van wat mode in werkelijkheid is. Er zit zoveel passie, kracht, werk en innovatie in het werk van échte designers en dat kan op twee weken teniet worden gedaan door een fast fashion keten. Ik wil kleding ontwerpen zonder negatieve impact. Niet op ons, maar ook niet op de planeet effecten. Dat zou toch de standaard moeten zijn, niet? Mijn stage en het leven in Kopenhagen heeft me veranderd. Alles viel op zijn plaats en tegelijkertijd opende er een nieuwe wereld. Zo eet ik, sinds die periode, bijvoorbeeld ook geen vlees meer. 

4. Werk je met doorlopende collecties of lanceer je nieuwe designs volgens een bepaalde tijdlijn? 

Momenteel zit er nog niet veel structuur in. Ik lanceer kledingstukken wanneer ze klaar zijn, op mijn eigen ritme en heel 'realtime'. Het is sowieso nooit de bedoeling geweest om me aan de traditionele seizoenen te houden. Want Borrenberghs is niet alleen tijdloos, het merendeel van de stuks kunnen het hele jaar door worden gedragen. Ik ben ervan overtuigd dat steeds meer merken zich los zullen koppelen van seizoenen. De druk ligt vandaag gewoonweg veel te hoog bij de modehuizen, die 6 of 8 collecties per jaar lanceren. Ook dat is overproductie en is nérgens voor nodig. Is ook een advies dat ik aan andere merken geef: lanceer op je eigen natuur.

5. Heb je een bepaalde doelgroep in je achterhoofd wanneer je ontwerpt? Of is dat geheel volgens je eigen stijl en buikgevoel?

De ideale persona van mijn merk is iemand die niet ongeveer dezelfde levensstijl als ikzelf heeft. Een busy bee die graag professioneel overkomt en een goede eerste indruk bij haar medemens wilt nalaten. Iemand die een geweldige kleerkast van tijdloze items heeft samengesteld. Iemand die kleding blijft koesteren en niet zomaar weggooit. Iemand die graag een stap in de wereld zet en zichzelf graag verzorgd. Iemand die zich eerder overdressed dan underdressed. Iemand die wel van een vleugje luxe of klasse houdt. En zo kan ik een heel boek schrijven.

6. Als er één (bekende) persoon is die je graag in jouw ontwerpen zou zien rondlopen, wie is dat?

Er zijn enkele vrouwen waarvan ik zou smelten als ik hen in mijn kleding zou zien. Bijvoorbeeld: Vice president Kamela Harris of Cecilie Thorsmark  (oprichter van Copenhagen Fashion Week); Sophia Roe, of Josefine HJ zijn ook nog twee inspiratiebronnen. 

7. Wat of wie zijn je 3 favoriete duurzame labels of ontwerpsters van het moment?

Stella McCartney, of course. Zij toont dat luxemerken ook duurzaam kunnen zijn. En ze is ook nog eens inventief! Maar ik denk ook aan Cecilie Bahnsen: een Deense ontwerper die prachtige silhouetten met veel volume creëert. Ik houd van de vrouwelijkheid in haar designs. De puurheid. En als laatste label denk ik aan Underprotection. Ik liep er stage en ze hebben mijn ogen geopend. Daar heb ik voor de eerste keer achter de schermen kunnen genieten van échte sustainable fashion. 

Super bedankt voor de leuke inzichten, Tessa! Nu wil ik plotseling naar Kopenhagen reizen én ben ik heel benieuwd naar de groei die je modelabel de komende maanden en jaren zal doormaken. Ik blijf je met plezier op de voet volgen.

En jij, lieve lezer, wil je graag meer te weten komen over dit duurzame label van eigen bodem en/of ben je nieuwsgierig naar de kledingstuks? Surf naar de website van Borrenberghs!

Vorige
Vorige

Vier make-up essentials van Mádara Cosmetics

Volgende
Volgende

Schoonmaken met de goede bacteriën van YOKUU