Eén derde van onze kleding dragen we nooit. Say what?!

Dat het niet zo goed gesteld is met de waarde die de gemiddelde wereldburger aan zijn of haar kleding hecht, moet ik je hier wellicht niet meer verkondigen. Ook de Belgische consument is niet de beste leerling van de klas. Dat kwam ik te weten dankzij het onafhankelijk onderzoek dat Ecover liet uitvoeren in februari 2020. Dit onderzoek polste naar het shopgedrag van de Belgen, hoe ze omgaan met hun kleding en in hoeverre duurzaamheid hierin een rol speelt.

Toen dat persbericht in mijn mailbox belandde, heb ik het binnen de tien seconden geopend. Razend benieuwd was ik naar het het resultaat van de 1000 geïnterviewde Belgen tussen 18 en 75 jaar. Good to know: alle deelnemers vulden een online enquête in en aan 240 personen werd gevraagd om in hun garderobe te duiken aan de hand van een vragenlijst.

Het magische getal is 33

Of dat zou het toch moeten zijn. Begin dit jaar leerde ik nog dat een ideale capsule wardrobe uit 33 kledingstuks bestaat. En nu kom ik te weten dat elke Belg gemiddeld 33 ongedragen kledingstuks in zijn garderobe heeft hangen. Oh, de ironie. Laat het meteen een goede reminder zijn om zelf nog eens in onze kledingkasten te duiken en kritisch naar onze items te kijken. Tip: zwier de kledingstuks die je lang niet hebt gedragen op je bed en beslis stuk voor stuk of je ze al dan niet houdt. Kregen een aantal items een 'neen'? Kies er dan voor om ze een tweede leven te geven door ze te doneren, te verkopen of aan een vriend(in) te schenken. Win-win!

Over het shopgedrag van de Belg

Uit het onderzoek bleek dat de helft van de Belgen om de twee tot drie maanden nieuwe kleding shopt. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat we op dit puntje nog iets slechter scoorden. Gezien menig modemerk er alles aan doet om ons - zowel online als offline - tot een aankoop aan te zetten. Denk: fancy nieuwsbrieven, promoties met tijdsdruk, supergrote solden, geadverteerde social media posts, enzovoort.

Verder bleek uit de 1000 ondervraagden dat één derde zijn of haar kleding korter dan twee jaar draagt. Voor mij is daar een vrij logische verklaring voor. Uit een recente keynote van Bie Noé kwam ik namelijk te weten dat fast fashion ketens hun kleding zodanig maken dat ze het slechts een tiental wasbeurten volhouden. Yes, for real. De kwaliteit van het gemiddelde kledingstuk is tegenwoordig ver zoek. Bovendien beseft zes op tien Belgen niet dat hun kledingaankopen daadwerkelijk mens- en milieu-impact hebben. Wil je de eye opening waarheid achter de kledingindustrie graag ontdekken? Dan nodig ik je uit om de documentaire The True Cost van Andrew Morgan eens te bekijken. (Beschikbaar op Netflix, trouwens!)

Uit onderzoek blijkt dat één derde van de Belgen zijn of haar kleding korter dan twee jaar draagt.

door WHY5research in opdracht van Ecover

Merci voor de bewustwording, Ecover

Ik ben blij dat bewuste labels zelf initiatief nemen om onderzoek naar een bepaalde problematiek te voeren. Als bedankje wil ik Ecover even in de kijker zetten. Al een hele tijd gebruik ik hun handzeep en afwasmiddel in mijn woning, maar nu richt de schoonmaakpionier zich ook op verspilling van kledij. In 2018 (her)openden ze het debat over statiegeld en nu, in 2020, lanceren ze een biologisch afbreekbaar wasmiddel op basis van hernieuwbare plantaardige ingrediënten. Hun wasmiddel bevat krachtige enzymen die kleding intensief verzorgen zodat je deze langer kunt dragen. 

Doe jij ook mee aan #niksnieuws?

Ecover vraagt aandacht voor het feit dat je als consument vrij makkelijk een positieve impact kunt hebben, simpelweg door bewust te shoppen en je kleding goed te verzorgen zodat je die langer kunt dragen. Uit onderzoek door WRAP UK blijkt dat je, door kleding negen maanden langer te dragen, in één klap je CO2-, water- en ecologische voetafdruk kunt verminderen. Net daarom roepen ze op om vaker #niksnieuws te dragen. Op die manier heb je langer plezier van je kleding én draag je tegelijkertijd je steentje bij.

Vorige
Vorige

Nieuw meubilair in een gerecycleerd jasje

Volgende
Volgende

5 tips om thuis bewuster en duurzamer te leven