3000 kilometer reizen met de elektrische wagen. Mijn ervaring en tips!

Er bestaan tig vooroordelen rond elektrisch rijden. En ik moet toegeven dat ik ook gezonde kriebels had bij de omschakeling in de herfst van 2020. De zorgen waarmee ik toen zat: ga ik elke week veel tijd verliezen met laden? Hoewel ik amper autovakanties deed, gaat het me weerhouden om er wél te doen? Zijn er genoeg laadfaciliteiten in mijn buurt? Wat met mijn energiekosten?

Ondertussen rijd ik bijna 2 jaren met een Kia E-niro (64 kW), heb ik 40.000 km op de teller en deed ik enkele roadtrips van +2.500 km. Na een poll op Instagram, voelde ik jullie interesse in elektrisch reizen en deel ik in dit uitgebreide artikel praktische tips voor je toekomstige (inter)nationale roadtrips. Leuk weetje: deze blog werd bekroond met een nominatie in de categorie 'Best Sustainable Travel' voor de Belgian Blog Awards.

Alles begint bij je mindset

Het klopt dat verre roadtrips met een elektrische wagen een gedragsaanpassing vragen, maar dat is rijden met een elektrische wagen ook. Het feit dat je dit artikel leest, heb je je hier wellicht al (grotendeels) overgezet. Rondreizen met een EV vraagt nu eenmaal meer tijd en een goede voorbereiding zodat je vlot naar je eindbestemming geraakt. In principe is dit anno 2022 geen probleem meer, tóch voel ik in mijn omgeving nog zorgen. Vooral bij ouders met jonge kinderen. Zij vertrouwen voor hun autovakantie vaak nog op hun tweede gezinswagen, die een verbrandingsmotor heeft, om de reistijd zo kort mogelijk te houden. En om onverwachte wendingen tot een minimum te beperken. Los van kinderen, hoop ik dat mijn vlotte ervaringen wat vertrouwen geven.

Meer dan 300.000 laadpunten in Europa

Alvorens ik naar de praktische tips spring, eerst nog dit. De transitie naar elektrische wagens staat of valt bij het laadnetwerk. Met meer dan 330.000 openbare charging points in Europa lijkt het aanbod enorm. De 9.000 Europese snelladers zijn hierin inbegrepen (bron: anwb.nl). En laat net die laatste noodzakelijk zijn bij buitenlandse reizen. In Nederland, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk kun je met een gerust hart de snelweg op. Ook Noorwegen blijkt goed voorzien. In Spanje heeft men daarentegen nog een serieuze inhaalbeweging te maken.

Je reisroute vooraf uitstippelen is een must

Dit klinkt belachelijk vanzelfsprekend, maar het proactief uitstippelen van je route is van essentieel belang. Zelf gebruik ik hiervoor de (gratis versie van de) A Better Route Planner website of applicatie.

ABRP is een bekend alternatief voor de geïntegreerde routeplanner van je elektrische wagen. Die blijken niet allemaal even handig en moeten tijdig worden geüpdatet. Bovendien kun je op het ABRP-platform veel meer persoonlijke voorkeuren instellen, waaronder het vermijden van bepaalde laadoperatoren en het aangeven van extra gewicht. Wanneer je op het platform duikt, vergeet niet 'advanced settings' in de interface aan te zetten, anders geniet je deze instellingen niet.

Een blik op de instellingen bij mijn laatste roadtrip:

  • Batterij bij vertrek: 90%
  • Oplaadpunten: snelste aankomst
  • Type laders: CCS
  • Voorkeursnetwerk: IONITY en Total Energies
  • Minimum aantal laadpalen: 4
  • Laadstatus (SoC) bij laadpunt: 15 tot 20%
  • Maximumsnelheid: 130 km/u
  • Extra gewicht: 150 kg
  • Temperatuur: 27 °C

🚘 💡 Onlangs las ik dat Touring ook een slimme routeplanner heeft. Ze hadden al routeplanner die rekening hield met de actuele verkeerssituatie, maar breidden deze uit om op de elektrificatie van voertuigen in te spelen. Zelf heb ik er tot noch toe geen ervaring mee.

Ken de parameters die je range beïnvloeden

Rijd je al even met een elektrische wagen, kun je makkelijker inschatten hoe ver je stalen ros in de zomer- en wintermaanden kan afleggen. Toch kan het bij een verre roadtrip verschillen van je dagdagelijkse woon-werkverkeergewoonten. Een blik op de parameters die je actieradius kunnen beïnvloeden:

Snelheid en rijgedrag: de snelheidsduivel uithangen vreet niet alleen aan je veiligheid, maar ook aan je batterij. Want hoe hoger de snelheid, hoe hoger de luchtweerstand... En dat kost extra energie. Hoe meer dezelfde snelheid aangehouden wordt, bijvoorbeeld een constante 110 km/u op de autosnelweg, hoe lager het energieverbruik. In Frankrijk probeerde ik mijn snelheid tot 120 km/u te beperken, ook al mocht ik er vaak 10 km/u sneller. Alle beetjes helpen.

Binnen- en buitentemperatuur: van niet te onderschatten belang. In de winter verbruik je véél meer dan in de zomer. Dat komt omdat het temperatuurcomfort van de batterij tussen 10 en 25 °C ligt. Een zomerroadtrip is dus een pak eenvoudiger dan een verre skitrip. Wanneer ik afgelopen winter naar de Waalse Ardennen reed, merkte ik een batterijverlies tot wel 30% op. De combinatie tussen een koude temperatuur, de autosnelweg én frequente hoogteverschillen liet de elektrische wagen (en ik ;-)) zweten.

Extra gewicht: hoe minder vermogen er nodig is om rolweerstand of temperatuurverschillen te compenseren, hoe meer energie er overblijft om je voertuig voort te bewegen. Dit geldt zeker voor het gebruik van een dakkoffer of een aanhanger. Die laatste vreet trouwens kilometers als een beest.

🚘 💡 Op wintertrip? Kleine tip: wanneer je de wagen inplugt bij een laadstation, programmeer het voertuig dan om voor te verwarmen terwijl je oplaadt. Zo verbruikt ie de energie van het net en niet rechtstreeks van de batterij.

Extra laadpas(sen) voor meer gemoedsrust

Voor mijn dagdagelijkse verplaatsingen in België, beschik ik over de Luminus Powerpass (gratis aan te vragen). Praktijkervaring leerde me dat ik er ook in Nederland en Frankrijk nagenoeg overal mee kan snelladen. IONITY, Allego, TotalEnergies en Shell Recharge behoren tot mijn persoonlijke favoriete (snel)laadnetwerken.

Die info had ik natuurlijk nog niet vóór mijn eerste lange trip. Dus bestelde ik op aanraden van enkele collega EV drivers extra laadpassen voor internationaal gebruik. De controlefreak in mezelf ging voor 4 exemplaren (Plugsurfing, Chargemap, Shell en EVBox), maar in principe heb je voldoende met 1 fall-back optie. Hoewel de keuze afhangt van het gebied waar je naartoe reist, raad ik je over het algemeen de laadpas van Plugsurfing aan. Die kun je aanvragen voor een eenmalige kost van € 9,95 zonder maandelijks abonnement. De kaart wordt op veel plekken in Europa geaccepteerd én redde me op mijn eerste verre trip in laadnood. Hoe het werkt? Je downloadt de app, creëert een account, koppelt je Visa en hup!

Rijd je met een Tesla? Zij beschikken over een eigen netwerk van laadstations: de Superchargers. Tot enkele jaren geleden konden andere automerken hier niet laden, maar tegenwoordig maken ze hun laadstations stap voor stap toegankelijk voor andere wagens met een CCS-lader (het merendeel beschikt hier trouwens over). In Nederland zijn zo goed als alle Superchargers voor non-Tesla's toegankelijk. Ook in de rest van Europa is men hiermee bezig. Laden gaat als volgt: je installeert de Tesla app, maakt een account aan en kiest de optie 'uw niet-Tesla opladen'. Een lidmaatschap is niet nodig, maar kun je zeker overwegen, aangezien je goedkopere prijzen per laadsessie geniet.

🚘 💡 Wist je dat de (snel)laadsnelheid drastisch daalt vanaf 70 à 80%? De reden hiervoor is de levensduur van je accu. Snelladen zorgt voor veel warmte en om degradatie van de batterij zoveel mogelijk te beperken, moet je 'm rustig laten afkoelen. De laatste km's gaan dus opzettelijk langzamer. Bovendien vermijd je ook nog eens geïrriteerde blikken wanneer je niet boven 80% snellaadt. Win-win ;-).

Als ik zonder zorgen 3.000 km kan afleggen middenin de zomer, dan kun jij dit ongetwijfeld ook.

Voorbeeld: mijn route naar en van Zuid-Frankrijk

Van Hasselt in Belgisch Limburg naar Valaurie in het Franse departement Drôme - en ook weer terug. Dat was het plan afgelopen juli. Inclusief tripjes ter plaatse reed ik ongeveer 3.000 km. Eerder in het artikel maakte je al kennis met de instellingen van mijn routeplanner (ABRP), in onderstaande tabel ontdek je de werkelijk gereden afstand en laadtijd. Spoiler: het ging helemaal zoals gepland.

In de praktijk kan mijn Kia e-Niro zo'n 350 km afleggen op de autosnelweg en in het binnenland is dit 400 km, maar ik beperkte onderweg mijn afstanden tot 230 km. Waarom? Enerzijds omdat ik bewust koos gebruik te maken van slechts 1 laadnetwerk (IONITY) dat me nog niet eerder teleurstelde én waarvan ik weet dat er telkens minstens 4 laadpunten ter beschikking zijn. Anderzijds om enkele mogelijke struikelblokken moeiteloos te kunnen omzeilen: defecte laadpalen en/of lange wachtrijen. Dit geeft me gemoedsrust en zorgt ervoor dat ik helemaal à l'aise rijd.

Locatie Laadtijd Afstand Totale afstand
Hasselt (BE, vertrek) / 0 km 0 km
Bierset (BE) 15 min 52 km 52 km
Hauconcourt (FR) - lunchtijd 52 min 224 km 276 km
Langres Perrogney (FR) 40 min 211 km 487 km
Mâcon Saint-Albain (FR) 20 min 130 km 617 km
Saint Rambert Ouest (FR) 24 min 188 km 805 km
Valaurie (FR, aankomst) / 109 km 914 km

Of je nu een keer minder of meer laadt, al dan niet overnacht... extra reistijd heb je sowieso in vergelijking met een traditionele wagen. In mijn geval ging het over 2,5u. Chill, het is máár tijd. Die vul je gemakkelijk in met een toiletbezoek, een lunch, zonnen op de parking of een babbel met collega EV drivers.

De uitstappen die ik ter plaatse deed varieerden telkens tussen 150 en 300 km. Hiervoor deed ik geen beroep op A Better Route Planner, maar checkte ik simpelweg de beschikbare snelladers in de buurt. Via de IONITY website of Plugsurfing app. Meestal laadde ik de wagen enkel op de terugrit, zodat ie voldoende batterij had voor de dag(en) nadien.

🚘 💡 Wist je dat de oplaadtijd afhangt van de capaciteit van de laadpaal én die van je eigen wagen? Mijn auto kan maximaal 80 kW aan, waarmee ik op 40 minuten van 10% naar 80% batterij ga. Wat ongeveer 350 km actieradius is. Kan je wagen een hogere capaciteit aan? Dan geniet je een kortere laad- en bijgevolg ook reistijd. Met de moderne snelladers langs de snelweg laad je vandaag tussen 150 tot 350 kW.

Met een goede planning en de juiste mindset geraak je ver

Na twee verre roadtrips van telkens meer dan 2.500 km blijf ik enthousiast. Elektrisch rijden zit wel voelbaar in de lift. Daar waar ik in 2020 af en toe nog moederziel alleen stond te laden langs de snelweg, heb ik afgelopen zomer meerdere praatjes gedaan en tweemaal een kwartier moeten wachten in de rij. Ik hoop vooral dat het aantal elektrische laadpunten het jaarlijks stijgende aantal EV's kan bijhouden. Zit je nog met vragen of nieuwsgierigheden? Stuur me gerust een berichtje op Instagram. Zelf zou ik graag eens naar het Noorden rijden. Tips zijn dus ook meer dan welkom!

Ik voel me op elektrische roadtrip een pak rustiger dan met de traditionele wagen. Bij die laatste lijkt het wel een race om zo min mogelijk te stoppen en zo veel mogelijk km's af te leggen. Vanaf ik mijn voet in de EV zet, start mijn vakantiegevoel.


Vond je het artikel waardevol?
Je kunt mijn blog een duwtje in de rug geven, waarvoor ongelooflijk dank!

Vorige
Vorige

5x duurzame labels met wondere winterjassen

Volgende
Volgende

Kalani: een vleugje duurzaamheid doorheen je bad- en slaapkamer