Pers | Over Fashion Revolution Week in Knack Weekend

Je hebt het misschien wel ergens in de pers of op sociale media opgevangen. Deze week is het Fashion Revolution Week. Een week waarin wereldwijd een dringende hervorming van de mode-industrie wordt gevraagd. En dat, met de nadruk op de behoefte aan meer transparantie in de modeketen.

Hoe die Fashion Revolution Week plots ontstond?

In de lente van 2013 stortte in Bangladesh een textielfabriek - Rana Plaza genaamd - in. Meer dan 1100 textielarbeiders kwamen tijdens die ramp om het leven en nog eens honderden geraakten gewond. Een vreselijke gebeurtenis die de wereld en de consument (even) wakker schudde. Want plots werd het pijnlijk zichtbaar in hoe een erbarmelijke omstandigheden kledingarbeiders werken. Ik vertelde er al eens over in een eerder blogartikel.

Kinderarbeid, uitbuiting en verschrikkelijk hoge zelfmoordcijfers (van bijvoorbeeld katoenboeren) zijn anno 2020 verbazingwekkend nog steeds de realiteit. Hoe is zoiets mogelijk? Wel, vele van je favoriete kledingmerken nemen het niet zo nauw met de regels en mensenrechten. Ik noem er een paar: Zara, &Other Stories, Tom Ford, Forever 21, Guess, Michael Kors, Superdry, Dr. Martens, S. Oliver, Urban Outfitters, Vero Moda, Decathlon, Primark, Topshop, ... de lijst is eindeloos. Vandaar, Fashion Revolution Week.

Laat je stem horen en gebruik #whomademyclothes

Uit deze campagne is de hashtag #whomademyclothes voortgevloeid. Het principe hierachter gaat als volgt: neem een selfie waarbij je een kledingstuk binnenstebuiten draagt, zodat je het label van het merk in kwestie ziet. Zet het vervolgens op je sociale media en tag het merk met #whomademyclothes. Zo laat je je stem horen in de strijd naar méér transparantie.

Samen met een tiental andere bewustmakers geven we het goede voorbeeld in dit artikel op Knack Weekend.

Naar het artikel op Knack Weekend

Vorige
Vorige

Innovatieve, duurzame zonnebrillen met een sixties vibe

Volgende
Volgende

Een weekendje vertoeven in Villages Nature Paris